با انتشار خبر ورود کرونا به کشور و ایجاد وحشت و هراس عمومی در ایلام داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی در عرض چند روز از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده خالی شدند اما سودجویان بیکار نماندند و سوار بر موج استرس و نگرانی مردم در پی پر کردن جیب خود برآمدند.

بسیاری از داروخانه‌ها جعبه‌های ماسک و ژل ضدعفونی کننده دست را که مدت‌ها در انبارها مانده بود به انبوه مشتریان فروختند آنها تصور نمی‌کردند این مواد کیمیا شود و دیگر دست کسی به آنها نرسد.

شرایط ویژه کشور و حتی جهان تقاضا برای خرید ماسک و ژل را افزایش داد به طوری که قفسه داروخانه‌ها دیگر از این مواد پر نشد اما در نزدیکی تعداد بسیار زیاد داروخانه‌های مرکز شهر که همگی آنها به درخواست ماسک و ژل مردم جواب منفی می‌دهند دست‌فروش‌هایی هستند که ماسک را هر چند با قیمتی بالاتر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد این دستفروش‌ها ماسک‌هارا از افرادی که روزهای اول آن‌ها را در تعداد زیاد خریداری کردند گرفته و با نایاب شدن آن در بازار به فروش می‌رسانند.

اینکه این همه اصرار برای خرید ماسک از کجا آمده است معلوم نیست شاید انتشار عکس‌هایی از مردم چین در خیابان‌ها و اماکن عمومی که ماسک به صورت دارند این تصور را ایجاد کرده باشد که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا حتماً باید ماسک زد اما عمده آگاهان و کارشناسان امور پزشکی و بهداشتی کشورمان و حتی دیگر کشورها عقیده دارند این کار برای همگان و در همه جا لزومی ندارد و تنها تقاضای غیرمنطقی برای ماسک را افزایش داده و ضمن ایجاد مشکل برای کادر پزشکی و کسانیکه نیاز مبرم دارند باعث باعث سوء استفاده سودجویان می‌شود.

فروش ماده سمی و خطرناک متانول به جای الکل

عده‌ای نیز پا را فراتر گذاشته و با استفاده از عدم آگاهی مردم، ماده سمی و بسیار خطرناک متانول را به جای الکل و اتانول به فروش می‌رسانند.

آنها مواد نارنجی رنگ دست‌سازی را در بطری‌های پلاستیکی کوچکی ریخته و به صورت انبوه به فروش می‌رساندند که بسیار سمی و خطرناک است.

فروش این مواد باعث شد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هشدار دهد، محلول های نارنجی رنگی که در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به عنوان الکل بفروش می‌رسند اتانول نبوده و اثرات آنتی سپتیک ندارد.

به گفته دکتر شاهماری، برخی افراد سودجو مبادرت به فروش الکل چوب یا متانول به جای اتانول طبی می‌کنند. متانول سمی بوده و اثرات ضدعفونی کنندگی اتانول را ندارد.

تقاضای کاذب علت اصلی نایاب شدن ماسک در ایلام

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تولید ماسک در کشور به اندازه کافی است اما با ایجاد تقاضای کاذب برای تهیه ماسک این میزان تولید جوابگو نیست.

دکتر مهتاب شاهماری افزود: اگر در شهر ووهاون چین به عنوان منبع آلودگی ویروس کرونا مردم از ماسک استفاده می‌کنند آلودگی بشدت در این منطقه بالاست، ویروس بیماری از طریق قطرات ترشح بینی حین عطسه و سرفه، دست آلوده، اماکن عمومی و وسایل آلوده بیشتر سرایت می‌کند تا از طریق هوا بنابراین مردم بجای استفاده غیرضروری از ماسک دستهایشان را مرتبا به شکل صحیح شست و شو دهند.

وی ضمن انتقاد از برخی افراد که تقاضای خرید بیش از نیاز برای ماسک دارند، یادآور شد: هجوم افراد برای خرید ماسک موجب کمبود آن می‌شود و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، مادران باردار، بیماران ریوی، قلبی و سرطانی و کادر درمانی که به طور مستقیم با بیماران سر و کار دارند و استفاده از ماسک برای آنها ضرورت دارد با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به عنوان مسوول سلامت و بهداشت مردم بیشتر از آنان نگران هستیم اما ترس مردم و آموزش‌های غیرعلمی موجب افزایش تقاضا برای خرید ماسک از سوی مردم شده و باعث شده است موجودی ماسک در داروخانه‌ها به صفر برسد.

شاهماری تاکید کرد: مهمترین آموزشی که می‌تواند نجات‌بخش شود رعایت بهداشت فردی و عدم تماس و برخورد با سطوح آلوده عمومی است، با ویروس ناشناخته‌ای مواجه هستیم و تنها کاری که با اطمینان می‌توانیم انجام دهیم این است که دست‌ها را مرتب بشوییم و از مواد خوراکی که بهداشت آنها به طور کامل رعایت شده است استفاده کنیم.

ماسک منبع آلودگی به ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی/مردم باید با نحوه استفاده صحیح از ماسک آشنا شوند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: استفاده مداوم و غیرصحیح از ماسک خطرآفرین است و رطوبت آن می‌تواند محلی برای تجمع باکتری و جرم‌ها شود.

دکتر شاهماری اظهار داشت: معمولا افرادی که ماسک می‌گذارند احساس امنیت بیشتر و اطمینان خاطر می‌کنند و زیاد به مسایل بهداشتی دیگر توجه ندارند.

وی یادآور شد: برای برداشتن ماسک باید با توجه به تجمع باکتری‌ها بر روی لایه خارجی از بند زیرین آن گرفته شود و به صورت آویزان با رعایت نکات بهداشتی در سلط زباله دور انداخته شود.

وی افزود: برخی افراد پس از استفاده  آن را در کیف و جیب می‌گذارند که خود عامل انتقال می‌شود و دست افراد را آلوده به ویروس می‌کند.

وی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی، پرهیز از حضور در مکان‌های عمومی و متراکم، پرهیز از  سفرهای غیرضروری و عدم مراجعه به مکان‌های پر ازدحام از مهمترین راه‌های پیشگیری و مهار بیماری کروناست.

نبود ماسک بحران جهانی است

دکتر شاهماری اظهار داشت: کمبود ماسک یک بحران جهانی است زیرا بیماری کرونا اکنون بیشتر کشورهای جهان را درگیر کرده است و همه مردم برای حفاظت از خود می‌خواهند ماسک بزنند و تقاضا برای داشتن ماسک بیش از میزان عرضه است.

وی تاکید کرد: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع است و اکنون هیچ داروخانه‌ای ماسک ندارد.

وی اضافه کرد: کل موجودی ماسک کشور و حتی ماسک‌های وارداتی در اختیار وزارت بهداشت است که قرار است عادلانه توزیع شود و بیمارستان‌ها و شهرهای آلوده در اولویت توزیع هستند.

داروخانه‌ها ماسک ندارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اکنون برخی افراد به راحتی در بازار دست فروش‌ها ماسک به مردم می‌فروشند اما داروخانه‌ها ماسک ندارند.

دکتر شاهماری اظهار داشت: سیاست وزارت بهداشت است که برای توزیع عادلانه ماسک همه تولیدات آن را در اختیار بگیرد تا به افراد در معرض خطر و بیمارستان‌ها عرضه کند.

وی اضافه کرد: در استان‌های آلوده به ویروس کرونا بسته‌های بهداشتی حاوی ماسک، ژل بهداشتی و دستکش توزیع می‌شود.

مردم در خرید لوازم بهداشتی منصف باشند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از شهروندان خواست که در خرید لوازم بهداشتی منصف باشند و به میزان مورد نیاز خود خرید کنند تا دیگران هم بتوانند وسایل بهداشتی تهیه کنند.

دکتر شاهماری اظهار داشت: برای بیمارستان‌ها، ادارات و مکان‌هایی که با مشتری سر و کار دارند الکل و مواد ضدعفونی کننده تهیه می‌شود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با این بیماری و انتشار آن مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: به یک شرکت پروانه بهره‌برداری موقت داده شده است که با کمترین هزینه مواد ضدعفونی مورد نیاز مردم و بازار را تامین کند.

اختصاص خط تولید الکل کیمیاگران بدره به ایلام

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اکنون خط تولید کارخانه کیمیاگران بدره برای تولید الکل مورد نیاز مردم استان فعال شده است و کل تولیدی آن عمدتا به مصرف مردم استان می‌رسد.

دکتر شاهماری افزود: از روز چهارشنبه گذشته توزیع الکل در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان شهید مصطفی که محل نگهداری افراد مشکوک به کروناست و همچنین داروخانه‌ها شروع شده است.

وی اضافه کرد: الکل به میزان ۲۰ الی ۴۰ لیتر بسته به تعداد مراجعان در بین داروخانه‌های ایلام توزیع می‌شود.

واحد تولید ماسک و پدالکلی در ایلام راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز گفت: واحد تولید ماسک یکبار مصرف، پدالکلی و لباس بیمارستانی در شهرک صنعتی ایلام در روزهای آینده راه‌اندازی می‌شود.

یارالله نصیری اظهار داشت: با راه‌اندازی این مرکز ظرفیت تولید ماسک ۳۰۰ هزار عدد و پدالکلی ۱۵ میلیون عدد در سال خواهد بود.

وی افزود: با بهره‌برداری کامل از این طرح زمینه اشتغال ۲۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: این واحد تولیدی علاوه بر محصولات یادشده، لباس بیمارستانی مورد نیاز مراکز درمانی و بهداشتی مرکز استان و سایر شهرستان‌ها را تهیه و تامین می‌کند.

نصیری اضافه کرد: در شرایط موجود و افزایش تقاضای بازار برای ماسک، شوینده‌ها، الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده، واحدهای تولیدی استان از جمله کارخانه تولید الکل شهرستان بدره با افزایش ظرفیت و شیفت‌کاری، نقش تاثیرگذاری در رفع نیازهای مردم ایفا می‌کنند.

هشدار دادستان ایلام به سودجویان

دادستان مرکزی ایلام ضمن هشدار به سودجویان بر نظارت و پیگیری مصوبات ستاد ملی پیشگیری از ویروس کرونا توسط دادستانی استان ایلام تاکید کرد.

افشار خسروی‌زاد با ارسال نامه‌ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی خواستار اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا شد و تمامی دادستان‌های مراکز شهرستان‌ها را به نظارت کامل بر اقدامات انجام شده پیشگیرانه موظف کرد.

در این نامه از دانشگاه علوم پزشکی ایلام خواسته شده است با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا و ستاد مدیریت بحران استان ایلام و با توجه به عدم وجود اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی در دسترس شهروندان و سوء استفاده برخی افراد سودجو، اقلام بهداشتی مورد نیاز  توسط دانشگاه به صورت رایگان و به وفور در دسترس مردم قرار گیرد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام تا کنون ۲ مورد مثبت کرونا در ایلام تایید شده و ۲۰ بیمار مشکوک به کرونا هستند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر یکشنبه ( یازدهم اسفند) به ۹۷۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسیده است، همچنین ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

  • منبع خبر : ایرنا